http://img10.imageshack.us/img10/7733/contactm.png

Sunday, February 18, 2018

Sahabat itu macam, bila kita 'wave' dan dia akan sambut.




Bukan senang kita nak jumpa orang yang nak kawan dengan kita, bukan kita je yang nak kawan dengan dia. Aku tak tahu pulak kalau nak berkawan, perlu perasaan yang sama sama mahu. Ingatkan teori cinta je macam tu. Tapi memang betul. Kenapa kalau kita ada masalah besar, kita tak cerita pada keluarga, tapi cerita pada kawan? Lagi-lagi kawan baik. Sebab kawan akan cuba memahami tapi keluarga akan cuba menghukum.

                Kenapa kalau kita suka kat seseorang, kita akan cerita pada kawan, bukan pada keluarga? Sebab kawan akan layan perasaan kita syok sendiri tu, tapi keluarga akan haling perasaan itu daripada bercambah.

                Kenapa kita kena cari kawan yang sama-sama mahu kawan dengan kita, dan bukan kita je nak kawan dengan dia? Sebab kalau kita susah atau perlukan seseorang yang berada di susah dan senang kita, kawan tu akan datang pada kita. Bukan kita je yang jadi bahu untuk dia, waktu dia susah.
            
    Aku tahu benar apa yang dia akan pikir. "Oh, dia tak nak kawan dengan aku dah. Oklah. Tak payahlah kawan."

                Tapi pernah tak dia berfikir, yang aku di sini hari-hari berharap dia hantar pesanan ringkas bertanya kabar. Pernah tak dia terfikir, bila aku kata, aku bahagia walaupun tanpa dia, itu sebenarnya Cuma nak sakitkan hati dia, sebab dia dah tinggalkan aku sendiri? Pernah tak dia terfikir, aku selalu doa dalam diam semoga hubungan kami kekal sampai syurga? Pernah tak dia fikir, aku hari-hari berperang dengan ego sendiri, nak mulakan perbualan dulu atau tunggu dia mula dulu?

                Pernah tak dia fikir, kadang-kadang aku cakap pada diri sendiri, ‘alah, bukannya aku tak pernah berkawan, lepas tu lost contact, lepas tu buat hal masing-masing’ tapi deep down aku selalu berharap yang hubungan kami tak jadi macam tu. Pernah tak dia fikir?

                Hati aku mulalah flashback memori, ‘oh dulu aku je mulakan dulu. Aku je yang terhegeh-hegeh tapi dia buat ignore je, macam tak kisah, macam tak peduli.’ Mungkin juga itu hasutan syaitan supaya kami tak teruskan silaturrahim. Tapi pernah tak dia CUBA untuk perbaiki hubungan kami?


                Ke aku je yang hari-hari fikir semoga hubungan ini tak putus di tengah jalan?


0 ceritaMia's lovers: