http://img10.imageshack.us/img10/7733/contactm.png

Saturday, April 18, 2020

Cerpen : Turun dari Kayangan Airbus



Perang dunia sedang melanda dunia ketika ini tapi peperangan ini bukan di antara manusia dan negara tapi antara manusia dengan musuh yang halimunan! 

Musuh yang bersaiz sebesar atau mungkin lebih kecil daripada kuman yang langsung tak nampak dengan mata kasar sebaliknya perlu dilihat di bawah mikroskopi. Virus sekecil itu yang memberi impak yang begitu besar sehingga mampu membunuh manusia membuatkan satu dunia mengalami pandemik.

Oleh itu setiap negara menjaga rakyat dan negara masing-masing dengan cara tersendiri, sementara Malaysia membawa pulang semua rakyat di luar negara pulang ke tanah air dan menyekat kemasukan orang luar dan menghalang rakyat keluar negara.

Sementara itu di ibu kota kuala lumpur, sekumpulan rakyat Malaysia yang baru turun dari penerbangan Kayangan Airbus telah dibawa ke sebuah hotel untuk dikuarantin selama dua minggu bagi mengenalpasti samada mereka membawa masuk sekali musuh-musuh yang halimunan itu atau tidak. Musuh-musuh halimunan itu hanya akan menjelmakan diri dalam masa dua minggu selepas 'mereka' menyerang manusia dalam diam. 

Sementara itu, 

"Ya babe, i baru touchdown Malaysia pagi tadi, sekarang baru sampai hotel 5 star yang kerajaan sediakan tuu." Perempuan berambut blonde yang bercuti di Itali yang sepatutnya sebulan terpaksa memendekkan percutiannya, sedang menarik bagasi kecil sambil menunggu giliran turun dari bas. 

"Souvenir you? Eh mestilah ada. Kalau i boleh terus balik rumah i suruh you datang ambil! Oh lupa, you tak boleh keluar rumah, takpe nanti i pos kat you je tapi kena tunggu dua minggu lagi lah sampai i boleh balik rumah." Dia berdiri di kaki tangga, matahari malaysia menyilaukan mata. Ditarik cermin mata hitam atas kepala terus disangkut ke pangkal telinga.

"Itulah babe, i pun tak faham apa salahnya kalau i kuarantin kat rumah sendiri je kan? Tapi dah orang nak taja penginapan di hotel, i okey saja. Eh okeylah babe, nanti i call you lagi." Dia menarik dua lagi bagasi dari ruang simpanan barang sambil menamatkan panggilan apabila dirasakan menarik beg besar dengan sebelah tangan sangat melecehkan.

*Di kaunter pendaftaran*

"Saya nak bilik menghadap menghadap menara klcc please."

"Maaf Cik, saya bukan pekerja hotel, saya...."

"Cepat sikit please. Saya baru turun dari kapal terbang terus naik bas ke sini dan sekarang kepala saya dah pusing-pusing, saya mahu berbaring atas katil empuk dalam bilik penghawa dingin, aaahhhhh... tak sabar! Mana kunci bilik saya?" Mukanya teruja sambil menghulur tangan meminta kunci.

Pekerja yang bertugas mengambil kunci secara rambang, serahkan pada si perempuan rambut blonde.

Perempuan berambut blonde itu menarik beg terus ke lift, tekan butang dan hilang ke dalam kotak lift dengan dua tiga orang yang lain.

Sampai di bilik yang dituju, dia meninggalkan bagasi di pintu bilik, mencampak beg 
tangan ke atas katil dan berjalan terus ke tingkap. Dah dua minggu dia tinggalkan malaysia, rindu pula nak tengok menara KLCC. Kata orang hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri, lebih baik di negara sendiri. Yaaaa walaupun Malaysia panas sikit, hmmm...

Langsir tebal diselak. Tiada menara KLCC, cuma nampak bumbung-bumbung bangunan. Dia tak puas hati, dia perlu buat aduan kepada pengurus hotel ini. Dalam mana-mana perniagaan sekalipun, bukankah semua pelanggan itu wajib betul dan semua permintaannya harus dipenuhi?

Perempuan berambut blonde merempuh orang yang menghalang laluannya, dia menepuk meja perempuan yang memberinya kunci tadi sambil berkata dengan nada tegas,

"Saya mintak view menara KLCC tapi apa yang awak bagi? View rumah setinggan?" 

Perempuan bertugas yang memakai suit plastik yang panas dan tebal berlapis-lapis itu menarik nafas panjang sebelum menghembusnya dan mengeluarkan hujahnya pula. 

"Awak datang sini bukan untuk bercuti dan berehat-rehat, saya bukan pekerja hotel dan awak baru turun dari kapal terbang, bukan kayangan. Sila kembali ke bilik awak, makanan akan dihantar tiga kali sehari di depan pintu bilik. Jangan call room servis untuk order makanan, tapi boleh order makanan dari luar. Ada apa-apa lagi awak nak tanya?"

Kepanasan kerana memakai suit plastik ini tidaklah seberapa jika dibandingkan dengan panasnya hati melayan perempuan berambut blonde yang baru turun dari Kayangan (airbus) ini. 

Dia mendengus. "Kalau macamtu saya nak balik rumah sendiri!"

"Nak balik? Baliklah! Nanti kalau kena serang dengan virus tu jangan datang cari kami, duduk jelah kat rumah tu rawat diri sendiri." 

Perempuan rambut blonde tak puas hati. Dia tau dia bukan di pihak 'pelanggan' maka dia tak 'wajib' menang. Sekarang baru dia sedar, di lapangan peperangan ini, dia memegang watak 'tebusan', jika dia mengikut kata pihak hospital, maka dia akan selamat, jika dia ingkar maka virus itu akan menang dan nyawanya mungkin akan melayang. 

Dengan rasa tak puas hati kerana ego yang tercalar, dia kembali ke bilik hotel yang menjadi tempat perlindungan sehingga 'rundingan' antara KKM dan virus bernama Corona itu untuk membebaskan dirinya, selesai dalam masa dua minggu lagi. 

Dia capai telefon, menghubungi nombor di skrin, "Hello babe?"



p/s : Writing challenge between me and my friend, Nian dengan tema ' Kayangan'













0 ceritaMia's lovers: